dinsdag 14 juli 2015

De dame die het vogeltje voederde in het raam.... (Mechelsestraat 104)

Vanop het koertje in de 102, waar mijn wieg ooit stond, zag ik een dame in het raam, die een vogeltje in de  hand hield dat ze voederde. Ik was misschien een jaar of  drie, vier en het was de eerste kennismaking met de buurvrouw in de jaren 40.











Deze foto rechts is niet de buurvrouw, maar mijn moeder,  enige dochter en kind van de jubilarissen,  die ook dol was op dieren,  Maar die andere dame zag ik  ook dikwijls met haar hondje. Iedereen kende haar als buurvrouw Olga, die dol was op honden en dieren in het algemeen. Maar het beeld met het vogeltje ben ik nooit vergeten en ik wou later wel eens weten wie deze dame was.




Ik veronderstel dat Wed. V. De Leeuw-Tallon, de schoonmoeder van Olga was. Wie kan dit bevestigen ?







Deze dame was  Olga De Leeuw. Haar meisjesnaam was Béliën en ze was gehuwd met Gerard De Leeuw, architect,  zoon van de winkel van kinderwagens aan de overkant.













Ik heb de man nooit gekend. Hij was zeker al overleden in 1949.


Dank zij haar neef, Vincent de Leeuw kon ik inzage krijgen in oude familiealbums. Dit is haar winkel.





Ze heeft haar winkel, in de Mechelsestraat nr 104, Marie Josée genoemd, naar haar dochter.








Er waren twee kinderen : Victor en Marie Josée  een kleinkind, Christiane Dupaix . (Zie overlijdensbericht hieronder.)  Christiane heb ik pas veel later leren kennen, als leerling in mijn klas. Maar pas onlangs, bij het bekijken van oude foto's uit hun familiegeschiedenis ontdekte ik haar familie.


Unieke foto's van de Mechelsestraat, tijdens een of andere optocht genomen, in de gouden tijd, toen de mensen nog ongegeneerd hun stoel konden buitenschuiven, genomen vanuit het raam van de 104.


In de 106 was er een cafeetje, dat door mijn ouders en de omwoners, bij "Jeanne De Brusselès" werd genoemd. Is het Jeanne die daar voor de deur zit ? Het zou kunnen. Dit zijn waarschijnlijk foto's van voor de oorlog. Victor De Leeuw zit er in elk geval bij....













Pas nu begin ik te beseffen dat ik haar in het begin van de jaren 70 heb ontmoet, als grootmoeder van een leerlinge, Christiane Dupaix, tijdens een ouderdag in een school te Heverlee. Het staat mij allemaal nogal vaag voor en waarschijnlijk hebben we alleen gepraat over de vorderingen van haar kleindochter. Ik keek wel heel verwonderd op toen ik foto's van Christiane ontdekte in de oude albums van de familie De Leeuw. De wereld is klein en het was een gemiste kans... toch ook reeds bijna 50 jaar geleden.  Christiane is geboren in het jaar 1951, het jaar dat wij  de Mechelsestraat hebben verlaten voor een betere locatie van de handelszaak in het centrum, Leopold Vanderkelenstraat nr 8, waar mijn ouders zaak Schievers, toen Vounckx - Schievers   verder hebben uitgebaat tot in 1970 en waar ook de grootouders, Jean en Amelie zijn gestorven, respectievelijk in 56 en 63.






Christiane en haar grootmoeder zoals ik ze nog even gekend heb. 














Voor mij blijft ze altijd de dame met het vogeltje uit mijn prille kindertijd.

WPV 14/7/2015


P.S. Misschien zijn sommige gegeven niet correct. Ik heb tot nu toe ook nog steeds niet de juiste connectie met de familie De Leeuw uit de kinderwagenwinkel aan de overkant van de straat gevonden. Het is ook niet de bedoeling om een uitgebreid verslag van elke familie te maken. Ik probeer alleen herinneringen aan de tijdsgeest uit mijn jeugd en oude buurt terug op te halen. Ik zoek verder en ik zou u zeer dankbaar zijn moest u uw aanvulling of commentaar doorsturen naar Willy.Vounckx@gmail.com  of Schievers@telenet.be

3 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Willy, ik heb met Luk De Leeuw op school gezeten bij de "slabberdoeken" ergens tussen 1965/1970 aan de Brusselsepoort. Hij was volgens mij enig kind. Zijn ouders hadden de kinderwagenwinkel.
    Mvg Paul Symons

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hartelijk dank.....Ik heb nog heel wat foto's van de kleinzoon gekregen, maar ik krijg hem moeilijk vast... En de uitbater is onlangs overleden... die was nauwelijks aanspreekbaar. Vincent De Leeuw heeft de winkel van wild in de Mechelsestraat, bijna aan de Lei...Door hem heb ik die familiefoto's kunnen copieren...

    BeantwoordenVerwijderen